sursă foto: http://moldova24.info |
La data de
04.03.2016, în Parlamentul Republicii Moldova a fost înregistrat sub nr. 84
proiectul legii cu privire la statutul municipiului Chișinău. Autorii proiectului sunt deputații
fracțiunii Partidului Liberal.
Este un proiect mult așteptat atât de chișinăuieni cât și de autoritățile
municipiului. Actuala Lege privind statutul municipiului Chișinău a fost adoptată în 1995 și este una învechită,
dar și cu iz sovietic. Proiectul liberalilor a divizat societatea în două tabere:
o parte susține inițiativa legislativă, iar altă parte o critică cu vehemență.
Spiritele au fost încinse și din cauza prevederilor art. 15, lit. c), unde
este stipulat că pentru îndeplinirea funcțiilor cu care este investit, primarul
general, stabilește competența de numire și eliberare din funcție a pretorilor
(reprezentanții primarului, nu ai consiliului, în teritoriu), vicepretorilor și
secretarilor preturilor din municipiu, șefilor de subdiviziuni, direcții,
direcții generale, servicii, regii, întreprinderi municipale, personalului
primăriei.
Acum un an, comuniștii
au venit cu o inițiativă similară (proiect de lege înregistrat sub nr. 132 din 06.04.2015), dar care stabilește că propunerea viceprimarilor se face de către fracțiunile
din Consiliu și aceștia sunt aleși cu votul majorității consilierilor. Intenția
comuniștilor este de a submina autoritatea executivă a primarului general .
Deoarece prin
ambele proiecte se dorește diferenţierea şi fixarea funcţiilor şi atribuţiilor
autorităţilor administraţiei publice locale, prin delimitarea strictă a
competenţei fiecărei autorităţi administrative (primăria și consiliul local),
sarcina primordială a legiuitorului este de a evita ca acestea (funcțiile și
atribuțiile) să nu se dubleze și/sau să nu contravină competenţei
administrative deja existente.
Rămâne de
văzut dacă vor fi respectate de către actualul legislativ principiile
organizatorice şi funcţionale ale administraţiei publice. Astfel, pentru
asigurarea bunei organizări şi funcționări a activității administraţiei publice
locale, legislativul va trebui să țină cont nu numai de principiul
diferenţierii şi fixării funcţiilor şi atribuţiilor autorităţilor
administraţiei publice, ci și de principiul îmbinării conducerii colegiale (consiliul
local) cu conducerea unipersonală (primarul) în procesul funcţionării
administraţiei publice.
Se cunoaște că problemele de importanță majoră sunt
soluţionate în mod colegial, adică de către Consiliul municipal, iar problemele
urgente şi operative sunt soluţionate în mod unipersonal, adică de către primar.
În caz că
legiuitorul va ține cont de faptul că competența de numire și eliberare din
funcție a pretorilor, vicepretorilor și secretarilor preturilor din municipiu,
șefilor de subdiviziuni, direcții, direcții generale, servicii, regii,
întreprinderi municipale, personalului primăriei este prerogativa primarului, pentru
prima dată va avea loc îmbinarea corectă a conducerii colegiale și celei
unipersonale. Acest lucru va oferi primarului pârghii suficiente în asigurarea unei conduceri efective, în
soluționarea problemelor urgente și operative cu care se confruntă
municipalitatea.
Dacă ar fi așa cum își doresc socialiștii și comuniștii am pune în pericol activitatea întregului municipiu, deoarece, adesea, nu există o majoritate clară în CMC, iar în asemenea cazuri, din lipsă de cvorum, consilierii uneori nu se pot întruni în ședințe nici măcar odată la cîteva luni.
Adesea, când
primarul general este criticat pentru inacțiune, edilul, pe bună dreptate, face
trimitere la imperfecțiunea legislației sau lipsa unui cadru juridic adecvat. Până
acum, contraargumentul comuniștilor și socialiștilor era că Partidul Liberal este
la guvernare, deci n-are decât să vină cu un proiect de lege în acest sens și
să nu mai căutăm scuze.
Acum, comuniștii
și socialiștii au înțeles că, în cazul în care va fi votat proiectul de lege
inițiat de liberali, primarul unui municipiu de aproximativ un milion de
locuitori va avea suficiente pârghii pentru soluţionarea problemelor curente ale
municipiului. Iar acest lucru sigur că îi nemulțumește și chiar îi îngrijorează.
De menționat
că și Oficiul teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat s-a implicat în lupta
politică din Consiliul municipal. Recent, Oficiul teritorial Chișinău a venit cu un
răspuns contradictoriu la demersul consilierului socialist Maxim Lebedinschi, prin
care, chipurile, se specifică că „numirea şi eliberarea din funcţii a
conducătorilor întreprinderilor municipale şi a şefilor direcţiilor şi
subdiviziunilor din subordinea Consiliului Municipal Chişinău ţine de
competenţa exclusivă a CMC”.
Astfel, făcând
trimitere la acest răspuns, alianța nedeclarată din CMC pretinde că demiterile votate
de ei sunt perfect legale.
În răspuns, Oficiul Teritorial Chișinău recomandă „în
materia numiri și eliberării din funcții a conducătorilor întreprinderilor
municipale și ale șefilor de direcții și subdiviziuni din subordinea
Consiliului municipal Chișinău că urmează a fi aplicate art. 22 lit.h al Legii
nr. 431 din 19.04.1995 privind statutul municipiului Chișinău și art.6 al Legii
nr. 457 din 14.11.2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind constituirea și funcționarea
consiliilor locale și raionale.
Această interpretare
a legislației în domeniu este eronată din motiv că nu se ține cont de prevederile art. 29 lit. c)
din Legea nr. 436 din 28.12.2006 privind
administraţia publică locală. Legea menționată este una organică și stabilește
atribuţiile de bază ale primarului. Astfel, în conformitate cu art.
29 lit. c) Primarul „numeşte, stabileşte atribuţiile şi încetează raporturile
de serviciu sau de muncă cu şefii de subdiviziuni, de servicii, de
întreprinderi municipale din subordinea autorităţii administraţiei publice
locale respective…”.
E cunoscut faptul
că, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 780 din
27.12.2001 privind actele legislative, legile ordinare sunt subordonate ierarhic
legilor organice. Astfel, prioritate în această dispută are anume Legea nr. 436
din 28.12.2006 și nu cele din 1995 și
2003 cu care încearcă Oficiul teritorial Chișinău să acopere ilegalitatea
CMC-ului.
Prin acest răspuns, Oficiul teritorial Chișinău își asumă
abilitatea de interpretare a actelor legislative, acest drept fiind de fapt prerogativa
nemijlocită a Parlamentului.
Această
dispută juridică poate fi soluționată doar de către Parlament prin votarea unui
nou proiect al Legii privind statutul municipiului Chișinău.
Deci, nu
mor caii când vor câinii…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu