Postări populare

joi, 18 februarie 2016

Abuzurile continuă în CMC



La ședința de astăzi a Consiliului municipal Chișinău s-a inițiat o pretinsă reformă a administrației publice locale și asta, practic, în lipsa unei Legi noi privind statutul municipiului Chișinău. Legea existentă a fost adoptată în 1995 și vine în contradicție cu prevederile Legii privind administrația publică locală adoptată în 2006.
Din cauza faptului că constituirea structurilor administrației publice locale şi mecanismul activităţii lor nu sunt determinate de un cadru legislativ adecvat cerinţelor actuale, inițierea acestor reforme vor antrena Consiliul municipal și Primăria într-un proces interminabil de reforme, reforme ce nu vor da niciun rezultat. Aceste intervenții vor crea impedimente majore în activitatea administrației locale a municipiului Chișinău. 
Suntem de acord că este imperativ de necesară inițierea unei reforme în domeniu, dar contează foarte mult care sunt adevăratele scopuri ale celor care au inițiat pretinsele schimbări.
Amintesc că așa-numita reformă a administrației publice locale este inițiată de fracțiunile Partidul Comuniştilor din Republica Moldova și Blocul Electoral „Platforma Populară Europeană din Moldova – Iurie Leancă” din CMC. Proiectele de decizie se regăsesc sub nr. 7 și 8 din ordinea de zi aprobată de Consiliul municipal în cadrul şedinţei extraordinare din 11 februarie 2016.
Trezește suspiciuni faptul că intenția  de a reforma Primăria vine, în primul rând, de la fracțiunea PCRM,  care în proiectul de decizie  prevede „reducerea la maximum a aparatului central al primăriei, precum și a preturilor de sector”.
Ei se fac a uita că Primăria a „moștenit” din perioada sovietică o mulţime de responsabilităţi, unele dintre ele fiind nespecifice atribuțiilor primăriilor capitalelor europene.  Un exemplu ar fi gestionarea spațiului locativ. Deși statul a inițiat o reformă în domeniul privatizării fondului de locuințe în anii 90-ci ai secolului trecut, acest proces n-a cunoscut o finalitate. Spațiul apartamentelor a fost privatizat, iar blocurile de locuit au rămas în gestiunea Primăriei municipiului Chișinău.
Puține dintre Asociațiile Proprietarilor Locuințelor Privatizate (APLP) au reușit să finalizeze procesul de reformare și au devenit Asociații în Condominiu, care gestionează atât blocurile de locuit cât și teritoriul adiacent. Puțini dintre dvs. au văzut la tv cum curge acoperișul la unele case ce aparțin APLP? Avem zeci de adresări ale locatarilor APLP care solicită trecerea acestor blocuri în subordinea municipalității, deoarece structurile municipale s-au dovedit a fi mai eficiente în gestionarea fondului locativ decât asociațiile.
Atâta timp cât nu există o Lege nouă sau actualizată privind statutul municipiului Chișinău,   facem reforme numai pentru a periclita activitatea Primarului este ca și cum ne-am juca cu focul. 
Din 2007, structurile Primăriei municipiului au fost în permanență  supuse presiunii din partea PCRM. Scopul a fost și rămâne același - blocarea activității Primăriei.
Totodată, mă întreb dacă reprezentanții fracțiunii Partidul Politic „Partidul Nostru” vor vota aceste propuneri în condițiile în care, la 4 februarie, 2016, Consiliul municipal Bălți a mărit statele de personal ale executivului cu 12,5 unități. Consilierii din Bălți și-au dat seama că e nevoie de mai mulți funcționari pentru o gestionare eficientă a orașului, la noi însă se dorește cu totul altceva.
Cine va avea de câștigat de pe urma acestei pseudoreforme - locuitorii urbei sau consilierii din noua majoritate? Sau sub paravanul acestei reforme și pe fundalul demiterilor unor angajați se camuflează o răfuială politică și preluarea în mod abuziv de către CMC a unor competențe ce revin Primarului general?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu