La ședința de astăzi a Consiliului municipal Chișinău s-a inițiat o
pretinsă reformă a administrației publice locale și asta, practic, în lipsa
unei Legi noi privind statutul municipiului Chișinău. Legea existentă a fost
adoptată în 1995 și vine în contradicție cu prevederile Legii privind administrația
publică locală adoptată în 2006.
Din cauza faptului că constituirea structurilor administrației publice locale
şi mecanismul activităţii lor nu sunt determinate de un cadru legislativ adecvat
cerinţelor actuale, inițierea acestor reforme vor antrena Consiliul municipal
și Primăria într-un proces interminabil de reforme, reforme ce nu vor da niciun
rezultat. Aceste intervenții vor crea impedimente majore în activitatea
administrației locale a municipiului Chișinău.
Suntem de acord că este imperativ de necesară inițierea unei reforme în
domeniu, dar contează foarte mult care sunt adevăratele scopuri ale celor care
au inițiat pretinsele schimbări.
Amintesc că așa-numita reformă a administrației publice locale este
inițiată de fracțiunile Partidul Comuniştilor din Republica Moldova și Blocul
Electoral „Platforma Populară Europeană din Moldova – Iurie Leancă” din CMC.
Proiectele de decizie se regăsesc sub nr. 7 și 8 din ordinea de zi aprobată de
Consiliul municipal în cadrul şedinţei extraordinare din 11 februarie 2016.
Trezește suspiciuni faptul că intenția de a reforma Primăria vine, în primul rând, de
la fracțiunea PCRM, care în proiectul de
decizie prevede „reducerea la maximum a
aparatului central al primăriei, precum și a preturilor de sector”.
Ei se fac a uita că Primăria a „moștenit” din perioada sovietică o mulţime
de responsabilităţi, unele dintre ele fiind nespecifice atribuțiilor primăriilor
capitalelor europene. Un exemplu ar fi gestionarea
spațiului locativ. Deși statul a inițiat o reformă în domeniul privatizării
fondului de locuințe în anii 90-ci ai secolului trecut, acest proces n-a
cunoscut o finalitate. Spațiul apartamentelor a fost privatizat, iar blocurile
de locuit au rămas în gestiunea Primăriei municipiului Chișinău.
Puține dintre Asociațiile Proprietarilor Locuințelor Privatizate (APLP) au
reușit să finalizeze procesul de reformare și au devenit Asociații în Condominiu,
care gestionează atât blocurile de locuit cât și teritoriul adiacent. Puțini
dintre dvs. au văzut la tv cum curge acoperișul la unele case ce aparțin APLP?
Avem zeci de adresări ale locatarilor APLP care solicită trecerea acestor
blocuri în subordinea municipalității, deoarece structurile municipale s-au
dovedit a fi mai eficiente în gestionarea fondului locativ decât asociațiile.
Atâta timp cât nu există o Lege nouă sau actualizată privind statutul
municipiului Chișinău, să facem reforme numai pentru a periclita
activitatea Primarului este ca și cum ne-am juca cu focul.
Din 2007, structurile Primăriei municipiului au fost în permanență supuse presiunii din partea PCRM. Scopul a
fost și rămâne același - blocarea activității Primăriei.
Totodată, mă întreb dacă reprezentanții fracțiunii Partidul Politic
„Partidul Nostru” vor vota aceste propuneri în condițiile în care, la 4
februarie, 2016, Consiliul municipal Bălți a mărit statele de personal ale
executivului cu 12,5 unități. Consilierii din Bălți și-au dat seama că e nevoie
de mai mulți funcționari pentru o gestionare eficientă a orașului, la noi însă
se dorește cu totul altceva.
Cine va avea de câștigat de pe urma acestei pseudoreforme - locuitorii
urbei sau consilierii din noua majoritate? Sau sub paravanul acestei reforme și
pe fundalul demiterilor unor angajați se camuflează o răfuială politică și
preluarea în mod abuziv de către CMC a unor competențe ce revin Primarului
general?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu