Acum, mai
mult ca niciodată, Chișinăul, o capitală de circa un milion de cetățeni, are nevoie de
un sistem modern de administrație publica locală, un sistem funcțional și
eficace. Societatea este în continuă schimbare și adaptare la noile condiții și
standarde de viață. Şi atribuțiile autorităților publice din municipiu (Consiliul
municipal și Primarul general) au nevoie de adaptare. Iată de ce sperăm să fie votat
de majoritatea parlamentarilor proiectul legii înregistrat sub nr. 84, la
04.03.2016, cu privire la statutul municipiului Chişinău. Să fie stabilit clar
care sunt atribuțiile și responsabilităţile Primarului general şi cele ale Consiliului
municipal.
Starea
actuală de lucruri este rezultatul lipsei unei politici administrative coerente
a statutului. De asemenea, persistă o percepție eronată atât a legiuitorului cât
și a alegătorului privind misiunea și atribuțiile Consiliului municipal, dar și
ale Primarului general.
De multe ori primarul general este
învinuit de toate relele, deşi atribuțiile lui sunt limitate. Ne-am obişnuit că
de tot ce se întâmplă în Chişinău este Chirtoacă de vină. Cine cunoaşte însă
care sunt responsabilităţile Consiliului municipal? Are cineva vreun exemplu
când Consiliul municipal a fost taxat pentru vreo ilegalitate sau pentru
inacţiune?
Această
percepție eronată e legată de faptul că alegătorul nu cunoaște, în mare parte, care
sunt atribuțiile Primarului. De la independenţă, legislaţia în domeniu
administrației publice locale a trecut prin mai multe schimbări. Adesea așteptările
alegătorului depășesc cu mult atribuțiile pe care le are funcția de Primar
general. Majoritatea locuitorilor și azi mai cred că toate problemele urbei
trebuie să fie rezolvate de primarul general, neținând cont de faptul că edilul
este o putere executivă cu pârghii limitate.
Reformele și
antireformele din domeniul administrației publice locale din municipiu au fost
întotdeauna marcate de factorul politic. Evoluţiile şi involuțiile în domeniu au
o legătură directă cu raportul de forțe din Parlament la momentul adoptării proiectelor
de legi în domeniul APL.
Reforma autorităților
publice locale, cu regret, încă mai este percepută de clasa politică drept un proces
de redistribuire a competențelor și a resurselor financiare ce ar asigura
realizarea lor.
Atunci când consilierii
din noua alianță, formata din socialiști, cei de la PPEM și coaliții lor, pretind
că Consiliul nu este o structură politică, ei uită (sau se fac a uita) pe baza
căror liste au candidat.
Astfel, unii
politicieni și demnitari publici nu sunt dispuși a transfera unele atribuții
Primarului general, fiindcă prin asta se păstrează starea de haos din municipiu
și nu le sunt lezate propriile interese. Ei îşi dau bine seama că în cazul în
care proiectul liberalilor va fi votat în Parlament, municipiul Chişinău va
avea de câştigat, iar acest lucru nu le convine.
Abordarea problemei
redistribuirii unor atribuții ale Consiliului municipal către Primarul general
este firească, inclusiv prin prisma Legii privind administrația publică locală,
lege organică, față de Legea privind statutul municipiului Chișinău, care este
o lege ordinară, adică legea organica prevalează, este superioară legii
ordinare. Astfel, era necesar ca vechea Lege privind statutul municipiului
Chişinău din 1995 să fie adusă în concordanță cu legea organică din anul 2006,
lucru care așa și nu s-a întâmplat.
Executivul a
prezentat de șase ori propuneri privind redresarea situației de la parcul de
autobuze. Consiliul municipal a refuzat să voteze. Consiliul refuză să voteze statele de personal ale Primăriei, este o chestiune
tehnică, fără de care municipalitatea nu poate activa. Primarul a fost nevoit
să emită o dispoziție privind aprobarea statelor de personal. Așa cum prevede
Legea, parcul Valea Morilor a fost transferat la balanța Direcției Construcții
Capitale a Primăriei pentru perioada efectuării lucrărilor de construcție și
amenajare. Acum, Consiliul municipal refuză să voteze pentru a trece înapoi parcul
Valea Morilor la balanța ÎM Asociația de gospodărire a spațiilor verzi. Sunt
doar câteva exemple care demonstrează de ce este atât de necesară adoptarea
unei noi Legi privind statutul municipiului Chișinău.
Este firesc ca viceprimarii să fie propuși de edil, deoarece ei sunt în subordinea
primarului şi pot fi înlocuitorii de drept ai acestuia, care le poate delega
atribuţiile sale. Este firesc ca pretorii și vicepretorii să fie numiţi de
primar, numai aşa va fi posibil ca puterea executivă să-şi exercite pe deplin atribuţiile,
colaborând, să poată rezolva problemele cetăţenilor.
Aprobarea
unui nou Statut al municipiului Chișinău va înlătura suprapunerile dintre responsabilitățile
atribuite primarului general și Consiliului municipal Chișinău. Va fi clar cine
şi de ce este responsabil, cine şi de ce trebuie să poarte răspundere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu